Publicerad den Lämna en kommentar

Mickes Cal Look Beetle från 1967

California Look Beetle 1967

Mickes Cal Look Bubbla från 1967

“Jag hade väl ledsnat på att hela tiden skrapa i framvagnen i min gamla Rat Look Bubbla och var sugen på att göra en snygg Cal Look.”

Efter närmare fyra års renovering är nu Mickes bubbla en bil med riktigt stilfullt stuk. 

________________________________

Det är tidig söndagmorgon och jag stiger in i ett av Gefle Luftvwaffes garage i Gävle. 

I mitten står Micke och dammsuger ur sin Cal Look Bubbla. Den skiner i strålkastarnas ljus som strålar ner från taket. 

Vi börjar prata bilen på en gång, som om vi båda hade laddat i flera veckor för detta. 

CAlifornia Look Beetle from 1967

“Färgvalet var verkligen det svåraste. Det stod mellan många färger i början men sen landade det i två Porsche färger. Till slut blev det den här – Porsche Linen Grey.”

Micke berättar att han gjorde allt grundjobb själv. Sprutade på slipgrund och slipade och slipade och slipade. Det blev en till runda grund på vissa ställen för att sedan – japp, ni gissade rätt – slipa och slipa igen. 

“Har aldrig lackat en bil tidigare, så jag försökte fråga runt i vänkretsen. Det var ingen i min närhet som riktigt ville ta sig an jobbet och jag kände att en lackfirma skulle bli alldeles för dyrt. Så jag kom fram till att jag gör det själv. Vad kan gå fel?”

“Jag stod här ute på grusplanen och fick bokstavligen talat med allt, till och med flugorna i lacken. Det jobbigaste var nog ändå malen som fastnade på motorhuven. Den där fläcken där.” med ett lite överallt pekande finger ser jag den mörka ytan mitt på motorhuven. 

“Du vet ju hur dem är, dem bara dammar när man försöker ta bort dem och jag har försökt att lacka om huven men det lyser igenom ändå.” 

Självklart ser man en liten skugga där malen satt men det är inget man ser nämnvärt.

Om inte Micke hade sagt något om att han lackade bilen ute på grusplan, utanför garaget, hade jag bara köpt att det var ett proffs som gjort jobbet. 

“Påminn mig om att jag aldrig ska göra om det igen, vet du hur mycket det är att lacka på en bubbla!” säger Micke med ett stort leende. 

Bubbla var inte så häftigt

Runt omkring i garaget står det ett gäng bubblor, av alla sorter, samt en grön Bay Buss med gardiner i fönstrena. 

Mitt i garaget finns ett lyftbord och bakom den en soffgrupp och på golvet ligger det en stor vacker matta. Hela garaget är inbjudande att hänga i och bara tjata bilar och vad man vill eller ska göra med dem. 

Micke berättar att det var frugan som ville ha en bubbla. Själv har hans far och familj alltid varit inne på Jänkare. 

California Look Behind 1967

“Kommer ihåg första gången jag provkörde en bubbla med frugan. Den stod hos en bilhandlare och det var medan vi båda pluggade och ekonomin kanske inte räckte till så mycket bil.”

“Den var ingen rolig att köra kommer jag ihåg och priset var alldeles för mycket, tyckte jag då.”

Fast Micke har ändrat åsikt sedan dess. Han har ägt flera stycken och äger även idag flera bubblor . En av dem står här, en 1300 LIM 113 från 1967 med ett riktigt, som han uttrycker det själv, fränt Cal Look utseende. 

Renoverade motorn i hallen och på köksbordet

Mycket har bytts ut på den och det är nog mer byt än original. Bland annat motorn som inte är 1300 kubik längre. 

“Köpte en bubbla med en preppad motor i, för att ha i min förra bil, den svarta 71’an. Det var en 1679cc motor med enkelportstoppar och en Holly Bugspray förgasare. “

“Skulle ”bara” byta till dubbelportstoppar så jag köpte ett shortblock motor, för att ta dubbelportstopparna från den” 

Engine Bay in Beetle 1967

“Men de topparna var sopslut i ventilstyrningen så då blev de nästan nya CB 044 toppar med 40mm insug- och 35mm avgasventiler som har CNC frästa Round portar. Dem köptes begagnade tillsammans med en Scat C35 kam samt Scat 1.25 utväxlade vippor. Blocket arborrades och pluggades för fullflödes oljesystem med externt oljefilter.”

Micke fyller ut att han fick hjälp av ett gäng som sysslar mycket med dragracing (med luftkyld vw motorer) när han satte ihop motorn. 

“Jag renoverade motorn hemma i hallen och på matbordet i köket under två och ett halvt års tid. Rullade in motorn under trappen när jag inte meckade med den. Kanske inte så uppskattat hemma … men men.” säger Micke med ett brett leende över hela ansiktet. 

BRM rims on cali look beetle 1967

Klämde in motorn natten före Bug Run

På var sin sida av motorn sitter två snygga kopior av IDF 40 förgasare som ståtligt är beredd att leverera en stor mängd bensin in i cylindrarna. 

Längst bak har Micke lagt igen de två ovalerna där original avgasrören skulle titta fram och skapat en oval i mitten istället.

“Det skulle se så konstigt ut nu när Merge Collector sitter där i mitten och så är det  två tomma öppningar på var sin sida.” menar Micke medan jag står och beundrar den snygga och cleana baken med sina snyggt lutande T-Bars som går i linje med karossen. 

Avgasröret som slingrar sig omkring bakom motorn är på 1,5 tum och det ska vara lika långt för avgaserna att komma ut i den fria luften, oavsett från vilken cylinder som släpper ut dem. 

“Jag satte även dit ett externt oljefilter som sitter bakom vänster bakhjul. ”Filtret” som sitter i original är ju som en större tesil. Där kan det mest åka igenom, så jag satte dit ett filter för att det ska kännas lite tryggare.”  

När Micke startar bilen låter det ljuvligt. Ett litet muller klämms fram från dem två avgaspiporna som sitter i utkanten på bakändan. 

“Jimmy, min garagepolare, hetsade mig förra året innan Bug Run Classic i Tierp att jag skulle få i den här motorn innan träffen. Sagt och gjort så stod jag där i garaget långt in på natten innan träffen, för att få till det det sista.” Jimmy som också är i garaget, nickar instämmande och skrattar med i berättelsen. 

“Jag var klar runt två-tre på natten och efter att ha arbetet dagen efter så kom jag äntligen iväg.” 

____________________________________________

Läs liknande artiklar

Patina Porsche 912 hard core first page
Hard Core Patina Porsche 912
Saab 96 - front page Fascinating cars
Rickards Magiska SAAB 96:an
Patina Kleinbus 1957 from death
Klienbusen som kom tillbaka från döden

____________________________________________

Air filter in a engine bay of Beetle 1967

Lärde sig svetsa med Gunde Svan

När den rullar ut från garaget ser man verkligen dem mulliga bubbla formerna mer och när man går runt den i den molniga dagsljuset så får man perspektiv på bilen. 

“En bubbla från 1967 är ju nästa holi grail för hela Cal Look communityn, det är ju “den” man ska ha.”

Cal Look (California Look) kommer från, som så mycket annat, Kalifornien i USA och började växa sig stor i slutet av 1970-talet. 

Det mest signifikanta med Cal Looken är stuket med att sänka framvagnen, ta bort stötfångarna kring bilen och ersätta med T-Bars och sedan skala av allt som inte gör bilen ren i formen. 

Lucas L448 on Cal Look

Utifrån den här föreskrifterna har Micke lyckats väldigt bra. För han har tagit bort allt krimskrams på bilens exteriör. Kromlister, radioantenns hål m.m. är igenlagt. 

Det är därför den är så ren, slät och clean i sitt utförande. Det finns verkligen ingenting som sticker ut i onödan på bilen. Det går verkligen att känna hur vinden smeker den nakna stillfulla runda karossen när den är ute och åker. 

“Det mesta jag har gjort med svetsen på den här bilen har jag lärt mig av ”Lär dig svetsa med Gunde Svan” på YouTube. Fungerar riktigt fint ska jag säga.” 

Inredningen var också nervöst

När vi går runt bilen på grusplanen så berättar Micke att han bytte till 1968:ans skärmar fram, för att få dem stående lysena och för att få ett fylligare utseende och den rätta US looken på bilen. 

“Dem stående lysena är ju så mycket snyggare än dem liggande.”

“Sen är det så att blinkersen sitter ovanpå skärmen original, men jag svetsade igen hålen och installerade ett par Lucas L448 här nere istället.” säger Micke stolt när vi står framför bilen.   

“Från en donator bil fick jag ta dörrar, motorhuv, baklucka och mellanplåten bak, för det som satt på den här när jag fick den, stämde inte överens med bilen eller var i sämre skick.”

Vi kör iväg och allt är fräscht inne i bilen. Känslan är att den lämnade fabriksbandet i går och att den inte har rullat många meter sedan dess. 

“Inredningen var lite densamma som lacken, det var ett svårt val. Fast så här med facit i hand är jag precis så nöjd som jag hoppats jag skulle vara. Inredningen är riktigt snygg.”

Den röda inredningen är beställt hos det brittiska bolaget Group Harrington. Om dem fick han tips genom communityn på nätet.  

”Det var nervöst, för färgerna på hemsidan överensstämmer inte riktigt med verkligheten. Fast som sagt det här blev perfekt.”

Innertaket är nog det enda stora på bilen som inte är gjort än. När man tittar upp ser man de silverfärgade isolerings plattorna. 

”Jo, de ska bli ett svart vinyl innertak med diamantmönster. På dem vanligaste modellerna av bubblan gick taket hela vägen ner till under bakrutorna. Fast så vill jag inte ha det.” säger Micke med en bestämd min. 

Steering wheel in Mickes Bubbla 1967

Gasburners får vänta ett tag

Bilen fick Micke genom en byteshandel med en person på Åland.

“Jag hade en Oval 54:a med ett ilagt soltak innan. Den var sne och vind och var alldeles för mycket att göra iordning, så jag bytte den mot den här istället.”

Allt kanske inte var tipp topp på den här bubblan heller, utifrån vad Micke hade tänkt, men plattan var hel och så här efteråt är allt sånt troligen glömt. 

Under vår färd ner mot Gävle stad är det som vanligt när man är ute och åker gammal Folka. Folk tittar glatt när vi kommer. Micke trycker på några gånger och det känns att det är en betydligt större motor där bak än originalet, med mycket mer spänst. 

Bromsarna som sitter runt om är original trumbromsar men genomgångna och lackade. 

Door knob in Cal Look Beetle 1967

Bilen är sänk ca 15-20 cm fram med sänkspindlar från CB Performance och justerbar framvagn, men bak är höjden den samma som original. Dock är däcken bak inte ens i närheten av original. Där sitter ett par 205/70 på 5.5’’ BRM fälgar. 

“Fram sitter det ett par 135R15 på 4.5’’ fälgar, men jag är super sugen på att skaffa ett par Gasburners. Fast med ett par såna Porsche fälgar måste jag bygga om bromsarna fram till skivor, så det får vänta ett tag.”

Backspeglarna är helt ofunktionsdugliga

Under tiden vi fotograferar berättar Micke om Pop Outs rutorna som finns i bak på bilen. 

“Jimmy var med och hjälpte till även här. Han fixade så att en kompis till honom kom förbi och wrappade kromet runt bakrutorna till svart, så det passar de svarta gummilisterna som sitter på bak- och framrutorna. Så kallade Cal Look lister” säger Micke med ett leende och gestikulerar lite med händerna. 

Vissa tycker att om man ska gå all in med Cal Look, ska man ha One Piece fönsterrutor i dörrarna, vilket är fönsterrutor som täcker hela fönsterytan. Fast det känner Micke att han kan hoppa över.  

“Jag behåll original ventilationsrutan fram. Både för att jag tycker att kromet på rutan bryter av snyggt och för att de fungerar som ”AC” i bilen på somrarna.”

När vi tuffar tillbaka nämner jag att backspegeln på passagerarsidan kan ju omöjligt vara till någon nytta, då passageraren knappt ser något i den när man sitter på sin plats. 

“De där backspeglarna är ett par Talbot Berlin 333 som jag putsade till de sist på igår. De är mer bling bling än funktionella och riktigt snygga tycker jag.”

Han fortsätter att berätta om de – besiktningen anmärkte inget på att de var helt ofunktionsdugliga samt att han slipade bort det repiga kromet, våtslipade de och sedan polerade de för att få rätt lyster. 

De där Talbot Berlin 333:orna gör verkligen sitt jobb, till det rena utseendet vill säga. 

Väl tillbaka i garaget går jag runt bilen en sista gång för att verkligen se dess rena stildrag. Det är så snyggt med 67:ans motorlucka som går hela vägen från bakrutan och ner till avgasröret. 

Det här är verkligen en snyggt bygg Cal Look från 1967.

micke and his Cal Look Beetle 1967

Hade troligen stått och pratat än idag

Vi knallar in i garaget där Jimmy precis har monterat ner framvagnen på sitt nya projekt samt för att titta på Mickes nästa projekt, en 1975:a bubbla som är patina grön och ser riktigt tuff ut.  

Kaffekoppen fylls på och konversationerna om gamla bilar, nya delar, framtida projekt och allt därtill, glider omkring i Gävles troligen skönaste Volkswagen garage. 

Om jag inte hade varit tvungen att åka hade jag nog fortfarande stått och lyssnat och pratat med dem motiverande och entusiastisk folka personerna. 

Hmmm, kanske ska bli en Cal Look i framtiden ändå …

____________________________________________

Läs liknande artiklar

Patina Porsche 912 hard core first page
Hard Core Patina Porsche 912
Saab 96 - front page Fascinating cars
Magiska SAAB 96:an
Patina Kleinbus 1957
Klienbusen som kom tillbaka från döden

____________________________________________

Följ Micke och hans bilar på Instagram

Mickes Bubbla Instagram

Ifall ni träffar Micke på gatorna i Gävle och vill snacka om en super Cool Cal Look, ta chansen att lära känna en bilentusiast som verkligen brinner för sin hobby.

____________________________________________

Följ med på Fascinating Cars resa genom nyhetsbrevet

* Japp, mailen behövs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *