Publicerad den Lämna en kommentar

Hur började passionen för bilar och Fascinating Cars?

Peter, fascinating cars, driving NasCar

Hur började passionen för bilar och Fascinating Cars?


Under hela mitt liv har jag haft en förkärlek till bilar.

På vilken gata jag än gått, åkt eller cyklat på har jag alltid letat efter bilar som sticker ut.


Första minnet av en bil är när min styvfar lät mig sitta i hans knä, när vi slirade ner för grusvägen till vårt hus i en vit Ford Cortina.

Han sa att bilen vi körde var den bästa i världen på rally. Självklart trodde jag på honom att just den bilen var den bästa och värstaste bilen inom rally.

Jag trodde på honom tills den dagen när jag i vuxen ålder hittade en bild på bilen. Det var en helt vanlig slö Ford Cortina av enklaste variant.

Japp, sant. Men men … det var starten till ett växande bilintresse.

Ford Cortina Original

Brev till Porscheklubben

Vår familj har alltid varit data “pionjärer”, då min far jobbat med IT från när “allt” började. Det gjorde att vi alltid hade det senaste inom PC hemma.  

Fast som alla kommer ihåg från den tiden: Vad kunde man göra med en PC 1987?

Skriva, räkna och spela schack.

Så när jag väl hade “lekt” klart med räknandet och skrivandet samt tröttnat på schack var jag tvungen att göra något mer med datorn, den stod ju ändå bara där.

Jag satte mig ner och skrev ett kort brev med en lång lista frågor.

Detta korta brev, på endast två A4:a sidor, skickade jag till Porscheklubben Sverige.

Porsche Club Sverige - Fascinating Cars

Brevet löd ungefär så här:

____________________________________________

“Hej

Peter Edenberg heter jag och är 12 år

Jag är mycket intresserad av bilar och tycker att Porsche är en väldigt fin bil.

Skulle gärna vilja veta mer om Porsche och om er klubb.

Med vänliga hälsningar

/Peter” 

____________________________________________

Listan med frågor var ungefär av den här kvalitén och fyllde upp de följande en och en halv A4:

  • Vad är en hästkraft?
  • Hur snabbt kan en motor snurra?
  • Hur mycket luft ska det var i däcken?

Älvsjömässan, banträffar och Porsche

De tog två veckor, sedan knackade det på vår ytterdörr, där stod Ulf Tolérus. Dåvarande Vice Ordförande för Porscheklubben Sverige.

Han presenterade sig, gav mig biljetter till Älvsjömässans Bilsalong och sa att jag gärna får följa med på klubbens olika aktiviteter.

Under de närmaste åren följde jag med på föreläsningar, slalomtävlingar på Bromma, bandagar på Mantorp m.m.

Peter in a red Porsche 959 from 1988
Under den Svenska Bilmässan i Älvsjö, gave Lasse Jönsson mig ett par minuter att sitta helt själv i den då mest ikoniska sportbilen – Porsche 959. Ett minne jag fortfarande håller hårt som ett av de bästa.

Jag log hela tiden, varje gång jag fick sitta bredvid i de olika Porscharna när de åkte. Detta gjorde så att vattnet på bilintressekvarnen snurrade ofantligt mycket fortare.  

Efter några år tog livet dock en lite annorlunda väg för min del och min och Ulf´s kontakt gick isär, fast passionen för bilar fanns fortfarande kvar.

____________________________________________

Av hela mitt hjärta, tack Ulf för att du tog dig tid 

att visa en ung kille den roliga sidan av bilvärlden

Vila i frid

____________________________________________

Snabba kurvor med Peter

Fascinating Cars Peter på sin roligaste åktur någonsin när 25 lopp avverkades på Las Vegas Speedway och Nascar
Roligaste körupplevelsen i mitt liv. Nascar på Las Vegas Speedway.

____________________________________________

Galnaste bilen som körts:

Audi Ur-Quattro – trimmad till omkring 800 hk

Roligaste körupplevelsen: 

25 varv Nascar på Las Vegas Speedway

Största starstrucken:

Mötet med Lewis Hamilton i en mataffär kl 23.00 en tisdagkväll i Los Angeles.

På söndagen efter, vinner han Silverstones GP. 

Roligaste racingförarmötena: 

1.Picko Troberg, vilken stjärna och karraktär.

2. Rickard Rydell och Stanley Dickens under tiden vi satte ihop Picko Troberg Memorial. Vilka stjärnor!

Breath taking moment:

Att få sitta ensam i en Porsche 959 som 12 åring.

Roligaste åkupplevelsen:

Att få skjuts hem av Rickard Rydell. Nysnö i en BMW M4 som gått 150 mil.

Summa summarum – Drag i bitarna  

Läs mer här:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *