
Rostig Patina Porsche 912 – Version 2.0
”Jag kommer låta den vara så här. Vill inte vara en till som står i raden och skinner med de andra. Den här sticker ut och så ska det vara.” Patrik Olssons ord är klara och övertygande. Hans Porsche 912 från 1967 är en hard core patina Porsche som skapar uppmärksamhet, var han än kommer.
När solen bryter sig fram i det tunna molntäcket reflekteras den knappt i chromen eller i de rost frasiga bakskärmarna. Vilken bil!
”Första gången jag såg den, var när den kom på trailern till Stockholm. Jag förstod på en gång att de här var inte alls som säljannonsen beskrev den.” – förklarar Patrik för mig när vi står framför bilen.

912:an är ett internetköp från Belgien. I annonsen stod det lite om några bucklor, lite rost och att motorn gick runt utan problem. Patrik såg en hel del bilder och frågade därför inte om fler, för att se skicket. Han köpte den osedd kan man säga.
Sanning var annorlunda. Golvet hölls mer eller mindre ihop av underredsmassan eller som Patrik förklarar det – det gick att skära bort golvet med smörkniv – , motorn gick endast runt ett kvarts varv och bilen luktade fukt och mögel.
”Jag skickade ett mail till säljaren i Belgien och förklarade vad jag tyckte om saken när jag kom hem till Gävle igen. Ganska väntat har jag fortfarande inte fått något svar tillbaka” säger Patrik leende och slår ut med händerna.
Han berättar att första intentionen när han köpte bilen var att renovera upp den till mint kondition. Fast omständigheterna fick Patrik att välja en ny väg.
För den som gillar att putsa på sin bil kan den här rosthögen vara en mardröm större än någon. Det finns knappt en fläck större än 10 x 10 cm i lacken som är samfärgad. Det är rost, solblekningar, färgskiftningar och gamla skador över hela bilen. Den enda platsen som har sammanhängande färg är taket, färgen är brun, rostbrun.

Körde på utan att gräva ner sig, slutade med brand
Istället för att gräva ner sig i att bilen inte var som han hade hoppats, forcerade Patriks obotliga optimism honom till att direkt sätta igång att fixa med sin nya kärlek.
Bilen levererades på juldagen 2017. En julklapp till sig själv som han säger. De har sedan dess hunnit skapa mycket historia tillsammans.
Under våren 2018 var det ett ihärdigt arbete med att byta golv, ta ut motor, fixa motorn, bromsar, sänkning, riva inredning, bygga inredning, sy inredning, leta passande delar. Ja, ni vet allt som hör ett bilbygge till.

I all denna iver, när motorn väl satt på plats igen för att startas för första gången, försökte Patrik dra igång den ett antal gånger, sent en söndagkväll i februari.
Med en bestämd tanke sa han den klassiska kommentaren till sig själv, efter alla de misslyckade start försöken:
“En sista gång”

Förgasaren flödade över och motorn baktände. En sprick i toppen gjorde att lågorna slog ut från vänstra sidan av motor. Där stod också den provisoriska bensindunken, som fattade eld.
Patrik spendera en natt på sjukhus med andra- och tredje gradens brännskada som han fick när han skulle flytta den brinnande bensindunken. Av erfarenhet hade Patrik ställt brandsläckaren precis bredvid så branden blev inte så omfattande.
Vad som hände med 912:an? En knappt synbar lackskada på vänster bakskärm samt ett missfärgat bakljus, fast vem kan se det idag?
Den personliga Porschen började sakta växa fram
Toppen byttes ut, motorn sattes in igen och bromsarna fixades ordentligt. Efter det bar det ner till Bilbesiktningen efter fem månader i garaget. Registreringsbesiktningen behövde göras.
“Att importera och registreringsbesiktiga en bil är inte så krångligt som alla tror. Speciellt inte när den går igenom besiktningen utan problem.” – säger Patrik med ett leende.

Från april och månaderna fram till sommaren 2018 började Patrik att försköna och personifiera 912:an efter de visionerna han hade.
Han bytte ut Fuchs-fälgarna till de mer racing liknande Ronal Kleeblatt-fälgarna. De fuktiga original stolarna fick ge plats för ett par svenskt handknackade 356 stolar i aluminium, inköpta genom Urbans Garage. Nardiratten, som var en del av en byteshandel, passade direkt in i den avskalade cupén. Original backspegeln fick ge plats för Mr Talbot och växelknoppen köptes in på en loppis.

Sakta började en personlig Porsche växa fram ur alla sargade små bucklor, rostbubblor och missfärgade lackpartier.
912:an har gått från ett rostigt internetköp till en genomtänkt hard core patina Porsche med stora möjligheter.
”Målet var och är att den ska se ut som om den är hittad i en lada, full med racinghistoria. Den ska ha varit ute och kört ordentligt på världens alla banor innan ägaren ställde in den och “glömt” av den.”
Fyllde på med “racinghistoria”
Under 2019 fyllde Patrik på Porschen, så den fick mer “racinghistoria” och lite vassare stuk.
“Buren hittade jag på Facebook Marketplace och den hade suttit i en 911:a från 1970. Trodde först att det var en halv bur men sen när jag insåg att det var en hel bur, tänkte jag: Vafan kan gå fel?”
Patrik fick hem buren och det blev en kvälls vuxen pussel. Sen satt den där. Den är perfekt patinerad för bilen och det ser ut som den suttit där sedan långt tillbaka.

Vidare satte Patrik på ett par Hoosier 205:or, mönstrade slicks, bak istället för 165:orna som sitter där original.
“Jag chimsade ut dem runt 5 mm för att få ett mulligare utseende. Visst tar dem i skärmen ibland, fast det ska vara på gränsen. Då blir det roligare och snyggare.” säger Patrik med ett stort leende.

Mycket i bilrenovering är en slump
“Den svarta läppen fram på bilen var det ren slump att jag hittade hos en person som jag skulle köpa Porsche stolar av.”
“På golvet i en lada låg läppen i två delar. Jag frågade vad han skulle ha för den och fick till svar: Den ingår i dealen, skulle ändå kasta dem. Ett tvättäkta barnfind, kan man säga.” säger Patrik med ett leende.
Han tog hem delarna, plastade ihop dem och så blev det en läpp på 912:an.

Slumpen styrde även när han kontaktade Urbans Garage angående avgasröret.
Patrik var lite kluven vad han skulle ha där bak, tills Urban Garage berättade att dem hade ett Sebring Avgas för en 356 liggande på hyllan och fick kommentaren: “Det borde passa”.
“Det gjorde det. Satt fantastiskt vackert och helt plötsligt blev det mer stuk på den där bak, än om jag hade kört med de vanliga dubbelpiporna.”
Motorn fick också kärlek under 2019. Förgasarna byttes till ett par Weber Idf40 med höga trattar och Pipercross trattsockar, brytarlöst tändsystem samt att cylindrarna och kolvar byttes från orginal 82,5 mm till 86 mm.
Det är en livsstil och passion
Efter fotosession sitter vi i Patriks kök och dricker kaffe. Sonen Olle, 4 år, visar stolt på iPaden att han spelar ett motor racingspel. Patrik ler.
Patrik berätta om hur han med sin syster, i baksätet sett alla bakvägar som finns att se och köra i Sverige, genom fönsterrutan på en Austin A30.
Hans far och mor tog med familjen runt hela Sverige till bilträffar, auktioner och möten.
Just då kanske det inte var så kul alla gånger att sitta obältad i baksätet på en 28 hästkrafters bil med 3 mm plåt och inga krockbalkar. Timme efter timme medan föräldrarna försökte lista ut vägen, genom att läsa kartboken.
Tydligen tog dock Patrik inte så mycket skada av det, snarare tvärtom.
“Innan jag hittade 912:an låg jag sömnlös med tankarna: Kommer jag någonsin hitta mitt fina objekt. När jag hittade och köpte den, bytes tankarna på nätterna till: Tänk ifall jag betalat för något jag inte får och tänk om allt är trasigt. Nu ligger jag sömnlös för att jag inte kan sluta tänka på vad jag ska göra med den.”

“Det här du ser med 912:an, det är resultatet av alla misstag och hur jag har testat mig fram till olika lösningar.”
Det märks att Patrik lever för sin passion till bilar och vill mer hela tiden.
När jag frågar om 912:ans framtid, ler han igen lite pillemariskt och säger:
“Just nu har jag en 6 cylindrig Porsche-motor på renovering. Den finns det otroligt mycket att berätta om också, fast den historien får vi ta nästa gång …”
____________________________________________
Följ Patrik och alla hans bilar på Instagram
Ifall ni träffar Patrik på gator eller möten, ta chansen att lära känna en bilentusiast som verkligen brinner för sin hobby.
Vill ni följa Patrik och hans byggande av 912:an så skruva in kontot Matspatrik på Instagram.
____________________________________________