BMW 635 CSi – Motorvägshajen

BMW 635 CSi – Motorvägshajen

Ratten ligger stadig i handen medan jag kör en BMW 635 CSi från 1986, genom förortsområdet. Hela bilen känns precis som alla förklarar, ett motorvägståg. Gupp, hål i marken och ojämnheter slukas av den mjuka och robusta hjulupphängningen. 

“Det här var BMW:s svar på Mercedes SEC-modeller och Porsche 928 på den tiden. Den här skulle ligga stumt på de Tyska motorvägarna och ta dig fort och stiligt från en plats till en annan” säger Tomas medan solen gör så att den långa motorhuven glänser.

Det är dagen efter Sveriges fotbollslandskamp i Stockholmsförorten Solna. De stora och breda gatorna runt fotbollslandslagets national arenan var en estrada för 52.000 åskådare kvällen innan. Nu ligger gatorna tomma och solens ljus studsar i den stora fönsterförsedda kontorshusen. 

Profil bild av en klassisk 80 tals BMW

635:an – 80-talets Yuppi motorvägsmonster

Helt plötsligt, som på film, ser jag hur de klassiska formerna av en BMW 635 CSi kommer rullande i ena änden av den långa gatan. Bilen fyller ut den breda vägen magnifikt. Känslan av 80-tal ramlar över mig när solkatterna från alla glasade fasadytor glänser upp den gråa BMW:ns lack.

Vänster profil sida av BMW 635 CSi

Tyst rullar den fram mot mig och intromusiken av LA Laws-serien från slutet av 80-talet med back-dropen av Los Angeles downtowns skyskrapor, spelas upp i mitt huvud. Detta majestätiska motorvägsmonster med sin framåtlutande nos lyser framgång och Yuppie-era. 

Tillverkningen av denna generation av 635 togs tillbaka av BMW 1982 från Karmann, då kvalitén inte uppnåddes enligt BMW. Känslan av kvalité utstrålas och sträcker verkligen ut sig när asfalten långsamt tas meter för meter fram mot mig. 

Närbild på strålkastare - BMW 635

”Har inte ångrat mig sen dess”

Tomas parkerar precis där jag vill ha bilen, då vi jagar de sista solkatterna på gatan. Fotograferingen börjar på en gång. 

Snart och snabbt börjar Tomas och jag prata om allt som har med klassiska bilar att göra men främst om denna ikon som står framför oss. 

“Den här köpte jag våren 2016 och har inte ångrat mig sen dess.”

Bakdelen av motovägshajen från 1986

BMW 635 CSi – en strömlinjeformad city slicker

“Det fanns en vit 635:a ute sommaren innan, som jag var så sugen att slå till på. “Ha”-begäret var så stort inom mig och när jag väl hade bestämt mig att jag skulle köpa en, var jag bara tvungen att skaffa. Tyvärr eller tur kanske, för affären på den vita gick inte igenom och såhär i efterhand, är det ganska skönt. Tydligen visade sig bilen vara i betydligt mindre tilltalande skick än denna.” säger Tomas med en direkt röst och ett leende.  

Bilens smala smidiga coupé gör att den verkligen ser intensiv och snabb ut. Den vill framåt och den andas klass och skönhet. 

Medan vi fotograferar på gatan åker en modern BMW 530 förbi och 635:an ser ut som en strömlinjeformad, smal, vältränad city slicker medan kusinen från landet, med all modern teknologi och komfort, mer liknar en bullig lite äldre oxe. 

BMW 530 vs BMW 635 - oxen mot city slickern
BMW 530 ser ut som en slö oxe när den åker förbi 635:an

Stockholm Car Nerd – Instagram kontot som stämmer

Ganska snabbt inser jag att Tomas namn på hans Instagramkonto “Stockholm Car Nerd”, verkligen stämmer. Han är påläst, kan bilarna mer eller mindre ner till skruvar och mutter nivå och har en övergripande koll på både den moderna och den klassiska bilmarknaden. 

Det är en fröjd att höra honom jämföra, diskutera, ifrågasätta och berätta om bilar.  

Vänster strålkastare på BMW 635

Han visar också prov på precision när han börjar berätta om just denna vackra bils historia. Han har grävt och luskat fram hur den till slut har hamnat i hans ägo.

“Den registrerades i Sverige 1991 och togs in från Schweiz”

“Det är så roligt att göra detektivjobbet kring en sådan klassisk bil. Jag började djupdyka i bilens historia, vilket har lett mig till en del intressanta personer.”

Tomas pekar på parkeringslappen i framrutan där det står ”Göteborgs Universitet Institutionen för Huslig lära”

Alpine 17´fälgar på en BMW - BMW 635 CSi

BMW:n kom till Sverige från Schweiz

“Personen som tog in bilen till Sverige heter Ingrid Persson och tog med sig bilen när hon flyttade hem för att studera i Göteborg. Den här lilla parkeringslappen i rutan gjorde så jag kunde spåra henne via LinkedIn till Göteborgs Universitet och på så sätt komma i kontakt med henne. Det finns ju ett flertal Ingrid Persson i Sverige.”

BMW som backar på en parkeringsplats.

Tanken var att Ingrid skulle göra sig en hacka på bilen när hon tog in den till Sverige men körde istället omkring med den ett par år innan hon avyttrade den. 

“Ingrid sålde vidare bilen till en flygbolagsdirektör som ägde den i 12 år. Ett bevis på hans närvaro är en annan klisterlapp som sitter i bakrutan.”

Flygbolagsdirektören sålde BMW:n för att säkra den

Tomas pekar på Svenska Flygvapnets emblem i bakrutan. Ett ljusblått runt klistermärke med gul ram och den klassiska bevingade propellern med texten Flygvapnet under.  

Svenska Flygvapnets emblem i bakrutan på den klassiska BMW´n
Flygvapnets emblem i bakrutan

“Bolaget gick tydligen lite dåligt och direktören bestämde sig för att sälja bilen till en av sina piloter, för att på så sätt “säkra” den för framtiden.”

“Jag har försökt komma i kontakt med direktören fast han har duckat alla meddelanden på Facebook. Piloten däremot har jag fått tag på. Han berättade hur det gick till.”

Piloten tog hand om bilen väl under ganska exakt åtta år. 

”Han bytte allt som behövdes och höll inte tillbaka. Bilen är i toppskick efter hans omhändertagande.”

En sladdande röd BMW 635 CSi startade drömmen

När jag ganska lätt klänger mig in i baksätet för att fotografera inredningen känner jag hur mycket utrymme det faktiskt finns att röra sig på. Visst det går inte att dansa där bak men detta är ändå en coupé och då brukar det vara väldigt lite plats för en person som är högre än 155 cm. Speciellt när det är en bilen som ska konkurrera med Porsche 928 från 80-talet. 

Nästan oanvända förarsätet i den vackra BMW:n

Medan jag klämmer av bild för bild berättar Tomas om hur det kom sig att han faktiskt ville ha en sån här. 

“Ända sedan jag var 8-9 år och hade en plansch på en röd BMW 635 CSi på väggen hemma visste jag att jag – en dag – ska äga en sån här. Bilen på bilden sladdade på en grusväg vilket jag nu kan tycka var lite konstig promotionbild för denna bil, men men …” säger Tomas med ett eftertänksamt leende. 

Red Shark nose BMW 635 CSi
Tomas drömbil hängde där hemma på väggen.

“Pappa var BMW-fantast, så intresset för bilar och främst BMW har jag fått med mig hemifrån. Det tog ett tag innan jag hoppade på snurran för klassiska bilar, tycker jag själv, men som sagt, 2016 slog jag till.”

”Kör! Du kommer inte att ångra dig”

“Idag krävs det inte så mycket pengar för att köpa in sig på en klassisk bil. Kolla Blocket och Internet så finns det många goda bilar för 20-30 tusen kronor som kan vara ett första insteg till klassiska bilvärlden.” fortsätter Tomas. 

Baksätet i BMW 635
Ett nästan orört baksäte med gott om plats

“Skulle rekommendera alla som står och väger mellan att göra och inte göra. Kör! Du kommer inte ångra dig. Själv har jag de senaste åren träffat vänner för livet, pågrund av mitt, eller vårt, gemensamma bilintresse.”

Tomas själv fick blodad tand och i garaget står även en BMW 320i Cab från 1990. 

Den röda "press" knappen för säkerhetsbältet till passagerarsätet

“Hade även ett stort sug av en Jaguar som familjebil med barnstol och allt så i våras slog jag till på en XJ8 3.2. Tyvärr var det kanske inte riktigt det jag ville ha, så den fick åka vidare till en annan ägare. Kul ändå att ha provat.”

Under åren har även en manuell BMW 850 Ci passerat Tomas garage. 

Patenterad klassisk bilkupédoft även i en 635:a

Från det nästan oanvända baksätet slår det mig att inredningen är spartansk. Även då bilen ska vara en av 80-talets high-end bilar är inredningen verkligen bantad. Det är inte mycket lull lull som distraherar, utan den är väldigt vacker, avskalad och ren. Nästan lugn. 

Inredning med öppen förardörr och M-ratt på BMW 635

“Även den här bilen har den patenterade klassiska bilkupédoften. En blandning av fukt, avgas, och läder.” 

När Tomas påpekar det, skrattar jag till, för han har helt rätt. Alla klassiska bilar har nästintill samma kupédoft, vilket gör en bilnörd lite tillfreds och lugnande. 

Motorolan i BMW:ns mittkonsol får en att le

Det enda som Tomas själv har behövt göra på bilen är att byta ut hela kylsystemet och renoverat AC:n. Annars är det mest små saker och servicar för att få den att gå så fint och lugnt som den går. 

Mitt konsolen med den vackra Motorola Mobilen i yuppi bilen.
Klassisk Motorola mobil pryder BMW´s mittkonsol.

För att rama in bilens historia köpte Tomas vän en tillhörande Motorola mobiltelefon till honom som ligger i mittkonsolen och var dåtidens hetaste pryl. Idag skapar den mest leenden och minnesbilder, snarare än telefonsamtal.

635:ans 218 hästkrafter är hemma

Det slår mig att Tomas är en omsorgfull person som brinner för sitt bilintresse och det han tagit sig för i livet. Vi avhandlar allt från modern marknadsföring, bilindustrin till klassiska bilar och familjesemestrar. 

Tomas Schults står lutat mot sin BMW 635 CSi - 1986
Tomas lutandes mot sin pärla

Innan vi skiljs åt proppsar nästan Tomas på att jag ska köra bilen, vilket jag självklart vill göra. 

Det känns aldrig naturligt att sätta sig i en ikon, för att köra, när ägaren sitter bredvid. 

Motorn startar på en gång och den raka sexan, brummar skönt när jag trycker till gaspedalen. Det låter som att alla 218 hästkrafterna är hemma i stallet. Lägger i Drive och 635:an smyger iväg som en dröm. Mitt huvud skriker “Wooow” och återigen sitter jag med ett stort leende på mina läppar. 

DEn raka sexan i motorutrymmet i  BMW. 3.2 liter

BMW 635 CSi håller på att utskrotas i världen.

De läckra 17” Alpina-fälgarna snurrar snyggt i Råsundavägens skyltfönster när vi sakta glider iväg från fickparkeringen. 

Hela bilen ger mig känslan av att den bara vill spänna sina fjädrar och cylindrar på en fyrfilig motorväg mellan Frankfurt och Stuttgart. Hela bilen säger Blixten McQueens mantra: “Jag är fart”. 

Tomas Schults händer precis när an ska styra M-ratten

När vi cruisar genom förortens företagspark säger Tomas:

“Det har visat sig att det är en skrämmande stor del av dessa bilar som utskrotas från marknaden globalt. Troligen så köper man en bil för att ha reservdelar till en annan och sen skrotas den eller att bilen är skrot på en gång. Det var ändå ganska många av bilarna som fick rostsjukan.” 

Som tjurfäktaren vill BMW sexan visa vad den går för

Trycker på, på en raksträcka, och känner hur bilen verkligen bara vill visa sin rätta sida. Precis som tjurfäktaren på julafton som vill visa hur bra han är på sitt jobb, känns det som att BMW:ns alla delar i maskineriet vill visa mig hur bra dem kan smälla på.

Vänstra sidan bak av en  BMW 635 CSi

“Det är vid 4000 varv du känner att att det händer saker med bilen.” 

Tyvärr räcker inte raksträckan eller söndagens möte till för att köra längre och roligare sträckor med detta motorvägslok, fast jag hoppas att jag får chansen snart igen att dricka kaffe, surra och klappa på 635:ans fina M-ratt. 

Tack Tomas för en otroligt givande, rolig och bra förmiddag.

M-rattens vackra stygn i en 80-tals BMW CSi

____________________________________________

Följ Tomas och hans nördande

Följ med Tomas på hans resa genom Stockholm´s och världens bilscen, samt följa hans inköp, funderingar samt upplevelser med sina bilar.

Tomas Schultz Instagram
Tomas Schultz instagram Stockholm Car nerd

____________________________________________

Tomas Bildgalleri

____________________________________________

Vill du läsa mer Fascinerande saker?

____________________________________________

Följ med på Fascinating Cars resa genom nyhetsbrevet

* Japp, mailen behövs

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *